Digitale transformatie: we zijn er nog niet….

 

Nog niet zo lang geleden hebben veel bedrijven bewust het probleem van de digitale transformatie vermeden: het is niet voor ons, het is niet nodig, we hebben nog tijd,…. Vandaag lijkt het er echter op dat een meerderheid van hen eindelijk beseften hoe belangrijk het is om nieuwe technologieën te gebruiken om niet alleen efficiëntere procedures te implementeren en hun productiviteit te verhogen, maar ook om hun klanten een betere ervaring te bieden. Maar tussen bewustzijn en de overgang naar de werkelijkheid zal het een paar maanden of zelfs langer duren. En wat de digitale technologie betreft, neemt elke vertraging onevenredig grote proporties aan.

In conceptueel opzicht kan digitale transformatie gemakkelijk worden samengevat als het gebruik van nieuwe technologieën door een bedrijf op alle werkterreinen, maar de implementatie ervan is heel anders. Of het nu gaat om een herdefiniëring van de manier waarop het verkoopt, rekruteert, monitort of factureert, het bedrijf wordt in zijn geheel getroffen. En dat leidt tot risico’s en onzekerheid, die leiden tot angst bij medewerkers.

Met dit gegeven rekening houden is cruciaal omdat het project alleen sereen kan worden opgevat als men adequaat reageert op de angst voor verandering. Daarom is er dus essentieel werk aan culturele transformatie te doen, wat zeer goed wordt benadrukt in het rapport “Creating a culture of digital transformation” dat Microsoft UK heeft gepubliceerd en dat gratis kan worden gedownload op het volgende adres:

https://info.microsoft.com/UK-DIGTRNS-CNTNT-FY18-10Oct-27-CreatingaCultureofDigitalTransformation-MGC0001289_01Registration-ForminBody.html?wt.mc_id=AID657519_QSG_BLOG_195627